Prace interwencyjne to zatrudnienie przez pracodawcę lub przedsiębiorcę niezatrudniającego pracownika, skierowanej przez urząd pracy osoby bezrobotnej, które nastąpiło w wyniku umowy zawartej pomiędzy urzędem pracy a wnioskodawcą.
Prace interwencyjne można zorganizować na dowolnym stanowisku pracy, zarówno w przypadku pracy fizycznej, jak też umysłowej.
Pracodawca lub przedsiębiorca, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych skierowaną przez urząd pracy osobę bezrobotną otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne.
Formularz wniosku jest udostępniony na stronie internetowej www.mupplock.praca.gov.pl w zakładkach:
- (Dla pracodawców i przedsiębiorców/ Wsparcie tworzenia miejsc pracy/Prace interwencyjne - Prace interwencyjne MUP w Płocku); i
- (Dokumenty do pobrania - Prace interwencyjne).
Kompletne i prawidłowo sporządzone wnioski o organizowanie prac interwencyjnych (wraz z wymaganymi załącznikami) można składać w jednej w niżej wymienionych form:
- składając oryginał wniosku w sekretariacie MUP w Płocku, ul. 3 Maja 16 /pok. 102, I piętro/ od poniedziałku do piątku w godzinach 800 - 1500;
- przesyłając oryginał wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego (poczta tradycyjna) na adres: Miejski Urząd Pracy w Płocku, ul. 3 Maja 16 09-400 Płock;
- przesyłając wypełniony formularz wniosku jako załącznik (podpisany elektronicznie przez wnioskodawcę) na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku: /MUPWPLOCKU/skrytka lub /MUPWPLOCKU/SkrytkaESP - w ramach opracowanej przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP);
- przesyłając wypełniony formularz wniosku jako załącznik (podpisany elektronicznie przez wnioskodawcę) w formie „Pismo do Urzędu (PSZ-PU)" za pośrednictwem portalu „Usługi Elektroniczne Urzędu Pracy" – www.praca.gov.pl.
Jeżeli jesteś pracodawcą lub przedsiębiorcą niezatrudniającym pracownika złóż wniosek o organizowanie prac interwencyjnych zanim zatrudnisz osobę bezrobotną.
Zapoznaj się z „Zasadami naboru wniosków o organizowanie prac interwencyjnych".
Weryfikacja złożonych dokumentów
Urząd pracy weryfikuje poprawność i kompletność złożonych dokumentów.
Jeżeli wniosek jest nieprawidłowo wypełniony lub niekompletny, urząd wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia braków. Na poprawki jest co najmniej 7 dni.
Jeśli wniosek nie zostanie uzupełniony we wskazanym terminie, to sprawa nie będzie dalej załatwiana.
Rozpatrzenie wniosku
Urząd pracy po dokonaniu weryfikacji dokumentów rozpatruje wniosek i pisemnie informuje wnioskodawcę o podjętej decyzji w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku - urząd pracy kieruje osoby bezrobotne spełniające warunki kierowania do programu.
Podpisanie umowy
Po dokonaniu przez pracodawcę wyboru kandydata do pracy następuje ustalenie terminu zawarcia umowy o organizowanie prac interwencyjnych (przed zawarciem umowy o pracę ze skierowaną osobą). Umowa o organizację prac interwencyjnych jest zawierana pomiędzy Urzędem Pracy a wnioskodawcą (pracodawcą).
Zatrudnienie skierowanego bezrobotnego
W tym samym dniu, w którym zawierana jest umowa o organizację prac interwencyjnych pracodawca zawiera umowę o pracę ze skierowaną osobą bezrobotną w pełnym wymiarze czasu pracy na okres co najmniej 12 miesięcy.
Termin zwrotu części kosztów zatrudnienia
Pracodawca składa do urzędu pracy w cyklach miesięcznych wnioski o zwrot części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne za zatrudnioną osobę bezrobotną wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesione koszty. Na podstawie przedłożonych wniosków urząd pracy refunduje część poniesionych kosztów przez okres do 6 miesięcy.
Dodatkowych informacji udzielają pracownicy Działu Instrumentów Rynku Pracy Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku pod numerem telefonu (24) 367-18-38.