PRACE INTERWENCYJNE to zatrudnienie przez "wnioskodawcę", tj.:
- pracodawcę (jednostka organizacyjna, chociażby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one co najmniej jednego pracownika); lub
- przedsiębiorcę niezatrudniającego pracownika,
Celem programu jest ułatwienie bezrobotnym powrotu na rynek pracy, a dla pracodawców i przedsiębiorców program jest wsparciem finansowym w postaci dofinansowania części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu zatrudnienia skierowanej osoby.
Do programu prac interwencyjnych Miejski Urząd Pracy w Płocku może skierować:- bezrobotnych zarejestrowanych w tut. Urzędzie;
- poszukujących pracy niepozostających w zatrudnieniu lub niewykonujących innej pracy zarobkowej opiekunów osób niepełnosprawnych, z wyłączeniem opiekunów osoby niepełnosprawnej pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zarejestrowanych w tut. Urzędzie;
- bezrobotnych opiekunów osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w tut. Urzędzie.
Ponadto kierując osoby do programu prac interwencyjnych brany jest pod uwagę ich wiek, stan zdrowia oraz rodzaje uprzednio wykonywanej pracy.
Miejski Urząd Pracy w Płocku nie będzie kierować do prac interwencyjnych osób, które w okresie ostatnich 6 miesięcy przed wydaniem skierowania, były zatrudnione u wnioskodawcylub wchodzą w skład organu wnioskodawcy, jeżeli wnioskodawca prowadzi działalność w jednej z form spółek prawa handlowego.
Pracodawca zainteresowany zatrudnieniem pracownika w ramach prac interwencyjnych składa wniosek o ich organizację do wybranego Urzędu Pracy. Prace interwencyjne nie mogą być organizowane w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy.Warunkiem zorganizowania prac interwencyjnych jest niezaleganie z zapłatą wynagrodzeń pracownikom, należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz innych danin publicznych.
O rozpatrzeniu wniosku i podjętej decyzji pracodawca powiadamiany jest w formie pisemnej w terminie 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku. W przypadku, gdy wniosek jest nieprawidłowo wypełniony lub niekompletny, wyznacza się wnioskodawcy co najmniej 7-dniowy termin na jego uzupełnienie. Wniosek nieuzupełniony we wskazanym terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.
Zgodnie z art. 59b ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wykazy pracodawców, z którymi zawarto umowy w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych podawane są do wiadomości publicznej.
Miejski Urząd Pracy w Płocku informuje, że w roku bieżącym będzie realizował program prac interwencyjnych zgodnie z art. 51 ust. 1 i art. 51a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Warianty refundowania kosztów poniesionych przez pracodawcę na zatrudnienie skierowanej osoby w ramach prac interwencyjnych
WARIANT A
Prezydent Miasta Płocka za pośrednictwem Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych skierowaną osobę (bezrobotnego lub poszukującego pracy niepozostającego w zatrudnieniu lub niewykonującego innej pracy zarobkowej opiekuna osoby niepełnosprawnej) na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres do 6 miesięcy część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne finansowane z własnych środków płatnika tych składek (emerytalna, rentowa i wypadkowa) skierowanej osoby w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty zasiłku dla bezrobotnych określonej w art. 72 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.
Maksymalna kwota refundacji wynagrodzenia brutto ustalona przez MUP w Płocku w roku bieżącym wynosi 1 662,00 zł miesięcznie.
Warunkiem zorganizowania programu jest zobowiązanie pracodawcy do utrzymania w zatrudnieniu skierowanej osoby w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres ogółem minimum 12 miesięcy (nie mniej niż 365 dni), tj. okres refundacji – 6 miesięcy, okres zatrudnienia wymagany ustawą po okresie refundacji - 3 miesiące oraz okres minimum 3 miesięcy po wskazanych wyżej 9 miesiącach.
Niewywiązanie się z w/w warunku lub naruszenie innych warunków umowy powoduje obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.
W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowaną osobę, rozwiązania z nią umowy o pracę na podstawie art. 52 Kodeksu pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy (umowa o pracę wygasa w przypadkach określonych w Kodeksie pracy oraz w przepisach szczególnych - art. 63-67 Kodeksu pracy) skierowanej osoby w trakcie okresu objętego refundacją albo przed upływem okresu 3 miesięcy po okresie refundacji Urząd Pracy kieruje na zwolnione stanowisko pracy inną osobę.
W przypadku odmowy przyjęcia skierowanej osoby na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta. W przypadku braku możliwości skierowania osoby przez Urząd Pracy na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca nie zwraca uzyskanej pomocy za okres, w którym uprzednio skierowana osoba pozostawała w zatrudnieniu.
W przypadku rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron na podstawie art. 30 § 1 pkt 1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.
WARIANT B
Prezydent Miasta Płocka za pośrednictwem Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej na podstawie umowy o pracę co najmniej w połowie wymiaru czasu pracy przez okres do 6 miesięcy część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne finansowane z własnych środków płatnika tych składek (emerytalna, rentowa i wypadkowa) skierowanego bezrobotnego w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.
W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4 666,00 zł. W wariancie B kwota refundacji uzależniona jest od wymiaru czasu pracy. Maksymalna kwota refundacji wynagrodzenia brutto miesięcznie ustalona przez MUP w Płocku, zgodnie z w/w przepisami wynosi: 1 166,50 zł – w przypadku zatrudnienia osoby w wymiarze ½ etatu oraz 2 333,00 zł – w przypadku zatrudnienia osoby w pełnym wymiarze czasu pracy.
Pracodawca jest obowiązany, stosownie do zawartej umowy, do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej przez okres minimum 3 miesięcy po zakończeniu refundacji wynagrodzeń, nagród oraz składek na ubezpieczenia społeczne.
Warunkiem zorganizowania programu jest zobowiązanie pracodawcy do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres ogółem minimum 12 miesięcy (nie mniej niż 365 dni), tj. okres refundacji – 6 miesięcy, okres zatrudnienia wymagany ustawą po okresie refundacji – 3 miesiące oraz okres minimum 3 miesięcy po wskazanych wyżej 9 miesiącach.
Niewywiązanie się z w/w warunku lub naruszenie innych warunków umowy powoduje obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.
W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej, rozwiązania z bezrobotnym umowy o pracę na podstawie art. 52 Kodeksu pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy (umowa o pracę wygasa w przypadkach określonych w Kodeksie pracy oraz w przepisach szczególnych - art. 63-67 Kodeksu pracy) skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej w trakcie okresu objętego refundacją albo przed upływem okresu 3 miesięcy po okresie refundacji Urząd Pracy kieruje na zwolnione stanowisko pracy innego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej.
W przypadku odmowy przyjęcia skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta. W przypadku braku możliwości skierowania bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej przez Urząd Pracy na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca nie zwraca uzyskanej pomocy za okres, w którym uprzednio skierowany bezrobotny opiekun osoby niepełnosprawnej pozostawał w zatrudnieniu.
W przypadku rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron na podstawie art. 30 § 1 pkt 1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.
Do okresu zatrudnienia osoby w ramach prac interwencyjnych nie zalicza się przerw w świadczeniu pracy: wakat na stanowisku pracy, okresu urlopu bezpłatnego, okresu nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy oraz okresu usprawiedliwionej nieobecności w pracy bez prawa do wynagrodzenia, z wyłączeniem okresu udokumentowanej niezdolności do pracy. Przerwy te przedłużają czas trwania umowy w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych poprzez obowiązek zatrudnienia kolejnej osoby skierowanej przez Urząd Pracy. Poszczególne okresy zatrudnienia osób w ramach zawartej umowy podlegają sumowaniu, a ich suma musi odpowiadać okresowi minimum 12 miesięcy. Przerwy w zatrudnieniu nie powodują jednak przedłużenia okresu refundacji.
INFORMACJA DOTYCZĄCA POMOCY DE MINIMIS
Beneficjent pomocy publicznej – należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w tym podmiot prowadzący działalność w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał pomoc publiczną.
Mając na uwadze działalność gospodarczą, o której mowa wyżej – należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, działalność gospodarczą, do której mają zastosowanie reguły konkurencji określone w przepisach części trzeciej tytułu VII rozdziału 1 TFUE.
Definicja „podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą" w prawie wspólnotowym obejmuje swym zakresem wszystkie kategorie podmiotów zaangażowanych w działalność gospodarczą, niezależnie od formy prawnej tego podmiotu i źródeł jego finansowania (orzeczenie ETS w sprawie C-41/90 Höfner i Elsner przeciwko Macrotron GmbH, orzeczenie ETS w sprawie C-35/96 Komisja przeciwko Republice Włoskiej). Nie ma znaczenia, iż są to podmioty nie nastawione na zysk lub wykonujące zadania społecznie użyteczne (non-profit – np. orzeczenie ETS w sprawie C-67/96 Albany). Podkreślić należy fakt, iż przepisy wspólnotowe znajdują zastosowanie również do podmiotów sektora publicznego prowadzących działalność gospodarczą (orzeczenie ETS w sprawie C-118/85 AAMS).
Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, obowiązek stosowania przepisów w zakresie pomocy publicznej potencjalnie może dotyczyć wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na to, czy przepisy obowiązujące w danym państwie członkowskim przyznają danemu podmiotowi status przedsiębiorcy. Zgodnie z orzecznictwem ETS, przez działalność gospodarczą należy rozumieć oferowanie towarów i usług na rynku. W tym przypadku nie jest istotne występowanie zarobkowego charakteru działalności.
Refundacja części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne, dokonywana w ramach prac interwencyjnych stanowi pomoc de minimis spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis; lub rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym lub rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
Zgodnie z art. 59c ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pomoc udzielana pracodawcom i przedsiębiorcom w ramach prac interwencyjnych jest udzielana zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.