Prace interwencyjne

Prace interwencyjne

Co to są prace interwencyjne i jaki jest ich główny cel?

Prace interwencyjne oznaczają zatrudnienie bezrobotnego przez pracodawcę z dofinansowaniem pracodawcy przez urząd pracy części wynagrodzenia za zatrudnienie osoby bezrobotnej. Celem jest ułatwienie bezrobotnym powrotu na rynek pracy.

Kto może zostać skierowany do organizatora prac interwencyjnych?

Skierowanie do podjęcia zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych może otrzymać każda osoba bezrobotna zarejestrowana w powiatowym urzędzie pracy – zgodnie z indywidualnym planem działania.

Bezrobotni powyżej 50 roku życia mogą korzystać z prac interwencyjnych w wydłużonym okresie, tj. przez 24 miesiące (48 miesięcy, gdy refundacja następuje za co drugi miesiąc).

Kto może ubiegać się o wsparcie na zorganizowanie prac interwencyjnych?

O organizację prac interwencyjnych może ubiegać się każdy pracodawca, który w ocenie urzędu pracy jest w stanie te prace prawidłowo przeprowadzić (np.: niebędący w stanie likwidacji oraz niezalegający z podatkami).

Co zyskują pracodawcy organizujący prace interwencyjne?

Pracodawca, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych skierowanych przez urząd pracy bezrobotnych otrzymuje zwrot części kosztów poniesionych na ich:
  1. wynagrodzenia,
  2. nagrody,
  3. składki na ubezpieczenia społeczne.
Refundacja może być wypłacana:
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych; wysokość refundacji nie może przekroczyć kwoty obliczanej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty zasiłku dla bezrobotnych (obowiązującej w ostatnim dniu zatrudniania każdego rozliczeniowego miesiąca) i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia (art. 51 ust. 1);
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych; wysokość refundacji nie może przekroczyć połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdą osobę bezrobotną (art. 51 ust. 2);
  • przez okres do 6 miesięcy za zatrudnionych co najmniej w połowie wymiaru czasu pracy skierowanych bezrobotnych opiekunów osoby niepełnosprawnej; refundacja nie może przekroczyć kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę (art. 51a ust. 1);
  • przez okres do 12 miesięcy za zatrudnienie skierowanych bezrobotnych, jeżeli zwrot obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc zatrudnienia; wysokość refundacji nie może przekroczyć minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia za każdą bezrobotnego (art.51 ust. 3);
  • przez okres do 12 miesięcy za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego w pełnym wymiarze czasu w wysokości nieprzekraczającej kwoty zasiłku (obowiązującej w ostatnim dniu każdego miesiąca) i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia (art. 56 ust. 1);
  • przez okres do 18 miesięcy za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego w pełnym wymiarze czasu pracy w wysokości nieprzekraczającej minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od tego wynagrodzenia, jeżeli zwrot obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc (art. 56 ust. 2);
  • przez okres do 24 miesięcy za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego w wieku powyżej 50 roku życia, a nawet przez okres do 4 lat - jeżeli zwrot obejmuje koszty poniesione za co drugi miesiąc zatrudnienia takiej osoby (art. 59 ust. 1-2); wysokość refundacji za skierowanie do prac interwencyjnych tej grupy osób nie może przekroczyć połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia, jeśli skierowane osoby nie spełniają warunków koniecznych do nabycia prawa do świadczenia przedemerytalnego, zaś 80% - jeśli już spełniają warunki konieczne do nabycia wyżej wymienionego świadczenia przedemerytalnego (art. 59 ust. 4).

W jaki sposób starać się o pomoc na zorganizowanie prac interwencyjnych?

Pracodawca zainteresowany zorganizowaniem prac interwencyjnych powinien złożyć do wybranego powiatowego urzędu pracy wniosek, w którym podane będą m.in. dane firmy, proponowana liczba bezrobotnych i okres ich zatrudnienia, miejsce i rodzaj prac, wymogi kwalifikacyjne, a także proponowana wysokość wynagrodzenia i wysokość refundacji.

Do wniosku o organizację prac interwencyjnych pracodawca musi dołączyć oświadczenie o niezaleganiu z zapłatą wynagrodzeń pracownikom oraz z opłacaniem należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych.

Pracodawca - beneficjent pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej do wniosku musi dołączyć zaświadczenia lub oświadczenie o pomocy de minimis, w zakresie określonym w art. 37 tej ustawy oraz informacje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 37 ust. 2a powołanej wyżej ustawy, przedkładane na wymaganym formularzu. Limit pomocy de minimis stanowi równowartość 200 tys. euro w okresie trzech kolejnych lat obrotowych.

Pracodawca w ciągu 30 dni od złożenia wniosku powinien otrzymać od starosty powiadomienie o decyzji w sprawie organizacji prac interwencyjnych. Jeśli decyzja jest pozytywna starosta zawiera z pracodawcą umowę.

Pracodawca także zawiera umowy o pracę z bezrobotnymi, którzy będą wykonywać prace interwencyjne.

Uprawnienia i obowiązki pracodawcy

Pracodawca po zakończeniu okresu refundacji jest zobowiązany do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego przez wskazany w umowie okres po zakończeniu refundacji wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne. W przypadku prac interwencyjnych trwających do 6 miesięcy – jest to okres 3 miesięcy, natomiast w przypadku prac interwencyjnych trwających 12 miesięcy lub dłużej – jest to okres 6 miesięcy.

W przypadku niewywiązania się z dalszego zatrudnienia osoby skierowanej przez urząd pracy lub naruszenia innych warunków umowy, pracodawca zobowiązany będzie do zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania starosty.

Jeżeli pracodawca bezpośrednio po zakończeniu prac interwencyjnych trwających co najmniej 6 miesięcy zatrudniał skierowanego bezrobotnego przez okres dalszych 6 miesięcy i po upływie tego okresu dalej go zatrudnia w pełnym wymiarze czasu pracy, starosta może przyznać pracodawcy jednorazową refundację wynagrodzenia w wysokości uprzednio uzgodnionej, nie wyższej jednak niż 150% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu spełnienia tego warunku. Jednak ta dodatkowa refundacja musi być wpisana do umowy.

Dodatkowe informacje

Na stronie internetowej Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znajdują się m.in.:

Podstawa prawna


Informacje o publikacji dokumentu

Informacje szczegółowe urzędu

Prace interwencyjne MUP w Płocku

PRACE INTERWENCYJNE to zatrudnienie przez "wnioskodawcę", tj.:

  • pracodawcę (jednostka organizacyjna, chociażby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one co najmniej jednego pracownika); lub
  • przedsiębiorcę niezatrudniającego pracownika,
skierowanej przez Miejski Urząd Pracy osoby, które nastąpiło w wyniku umowy zawartej pomiędzy Gminą – Miasto Płock reprezentowaną przez Prezydenta Miasta Płocka, w imieniu którego działa Dyrektor Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku a wnioskodawcą i ma na celu wsparcie osób bezrobotnych.
 

Celem programu jest ułatwienie bezrobotnym powrotu na rynek pracy, a dla pracodawców i przedsiębiorców program jest wsparciem finansowym w postaci dofinansowania części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu zatrudnienia skierowanej osoby. 

Do programu prac interwencyjnych Miejski Urząd Pracy w Płocku może skierować:
  • bezrobotnych zarejestrowanych w tut. Urzędzie;
  • poszukujących pracy niepozostających w zatrudnieniu lub niewykonujących innej pracy zarobkowej opiekunów osób niepełnosprawnych, z wyłączeniem opiekunów osoby niepełnosprawnej pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zarejestrowanych w tut. Urzędzie;
  • bezrobotnych opiekunów osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w tut. Urzędzie.
Opiekun osoby niepełnosprawnej – to członek rodziny, w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem" (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1829), opiekujący się dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji lub osobą niepełnosprawną ze znacznym stopniem niepełnosprawności.
 

Ponadto kierując osoby do programu prac interwencyjnych brany jest pod uwagę ich wiek, stan zdrowia oraz rodzaje uprzednio wykonywanej pracy.

Miejski Urząd Pracy w Płocku nie będzie kierować do prac interwencyjnych osób, które w okresie ostatnich 6 miesięcy przed wydaniem skierowania, były zatrudnione u wnioskodawcylub wchodzą w skład organu wnioskodawcy, jeżeli wnioskodawca prowadzi działalność w jednej z form spółek prawa handlowego.

Pracodawca zainteresowany zatrudnieniem pracownika w ramach prac interwencyjnych składa wniosek o ich organizację do wybranego Urzędu Pracy. Prace interwencyjne nie mogą być organizowane w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy.
 
Warunkiem zorganizowania prac interwencyjnych jest niezaleganie z zapłatą wynagrodzeń pracownikom, należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz innych danin publicznych.
 
O rozpatrzeniu wniosku i podjętej decyzji pracodawca powiadamiany jest w formie pisemnej w terminie 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku. W przypadku, gdy wniosek jest  nieprawidłowo wypełniony lub niekompletny, wyznacza się wnioskodawcy co najmniej 7-dniowy termin na jego uzupełnienie. Wniosek nieuzupełniony we wskazanym terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.
 
Zgodnie z art. 59b ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wykazy pracodawców, z którymi zawarto umowy w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych podawane są do wiadomości publicznej.
 
Miejski Urząd Pracy w Płocku informuje, że w roku bieżącym będzie realizował program prac interwencyjnych zgodnie z art. 51 ust. 1 i art. 51a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
 
Warianty refundowania kosztów poniesionych przez pracodawcę na zatrudnienie skierowanej osoby w ramach prac interwencyjnych
 
WARIANT A
Prezydent Miasta Płocka za pośrednictwem Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych skierowaną osobę (bezrobotnego lub poszukującego pracy niepozostającego w zatrudnieniu lub niewykonującego innej pracy zarobkowej opiekuna osoby niepełnosprawnej) na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres do 6 miesięcy część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne finansowane z własnych środków płatnika tych składek (emerytalna, rentowa i wypadkowa) skierowanej osoby w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty zasiłku dla bezrobotnych określonej w art. 72 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.


Maksymalna kwota refundacji wynagrodzenia brutto ustalona przez MUP w Płocku w roku bieżącym wynosi 1 662,00 zł miesięcznie.

Pracodawca jest obowiązany, stosownie do zawartej umowy, do utrzymania w zatrudnieniu skierowanej osoby przez okres minimum 3 miesięcy po zakończeniu refundacji wynagrodzeń, nagród oraz składek na ubezpieczenia społeczne.
Warunkiem zorganizowania programu jest zobowiązanie pracodawcy do utrzymania w zatrudnieniu skierowanej osoby w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres ogółem minimum 12 miesięcy (nie mniej niż 365 dni), tj. okres refundacji – 6 miesięcy, okres zatrudnienia wymagany ustawą po okresie refundacji - 3 miesiące oraz okres minimum 3 miesięcy po wskazanych wyżej 9 miesiącach.
Niewywiązanie się z w/w warunku lub naruszenie innych warunków umowy powoduje obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.
W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowaną osobę, rozwiązania z nią umowy o pracę na podstawie art. 52 Kodeksu pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy (umowa o pracę wygasa w przypadkach określonych w Kodeksie pracy oraz w przepisach szczególnych - art. 63-67 Kodeksu pracy) skierowanej osoby w trakcie okresu objętego refundacją albo przed upływem okresu 3 miesięcy po okresie refundacji Urząd Pracy kieruje na zwolnione stanowisko pracy inną osobę.
W przypadku odmowy przyjęcia skierowanej osoby na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta. W przypadku braku możliwości skierowania osoby przez Urząd Pracy na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca nie zwraca uzyskanej pomocy za okres, w którym uprzednio skierowana osoba pozostawała w zatrudnieniu.

W przypadku rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron na podstawie art. 30 § 1 pkt 1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.
 
WARIANT B
Prezydent Miasta Płocka za pośrednictwem Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej na podstawie umowy o pracę co najmniej w połowie wymiaru czasu pracy przez okres do 6 miesięcy część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne finansowane z własnych środków płatnika tych składek (emerytalna, rentowa i wypadkowa) skierowanego bezrobotnego w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4 666,00 zł. W wariancie B kwota refundacji uzależniona jest od wymiaru czasu pracy. Maksymalna kwota refundacji wynagrodzenia brutto miesięcznie ustalona przez MUP w Płocku, zgodnie z w/w przepisami wynosi: 1 166,50 zł – w przypadku zatrudnienia osoby w wymiarze ½ etatu oraz 2 333,00 zł – w przypadku zatrudnienia osoby w pełnym wymiarze czasu pracy.

Pracodawca jest obowiązany, stosownie do zawartej umowy, do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej przez okres minimum 3 miesięcy po zakończeniu refundacji wynagrodzeń, nagród oraz składek na ubezpieczenia społeczne.
Warunkiem zorganizowania programu jest zobowiązanie pracodawcy do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres ogółem minimum 12 miesięcy (nie mniej niż 365 dni), tj. okres refundacji – 6 miesięcy, okres zatrudnienia wymagany ustawą po okresie refundacji – 3 miesiące oraz okres minimum 3 miesięcy po wskazanych wyżej 9 miesiącach.
Niewywiązanie się z w/w warunku lub naruszenie innych warunków umowy powoduje obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.
W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej, rozwiązania z bezrobotnym umowy o pracę na podstawie art. 52 Kodeksu pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy (umowa o pracę wygasa w przypadkach określonych w Kodeksie pracy oraz w przepisach szczególnych - art. 63-67 Kodeksu pracy) skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej w trakcie okresu objętego refundacją albo przed upływem okresu 3 miesięcy po okresie refundacji Urząd Pracy kieruje na zwolnione stanowisko pracy innego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej.
W przypadku odmowy przyjęcia skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta. W przypadku braku możliwości skierowania bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej przez Urząd Pracy na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca nie zwraca uzyskanej pomocy za okres, w którym uprzednio skierowany bezrobotny opiekun osoby niepełnosprawnej pozostawał w zatrudnieniu.

W przypadku rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron na podstawie art. 30 § 1 pkt 1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.


Do okresu zatrudnienia osoby w ramach prac interwencyjnych nie zalicza się przerw w świadczeniu pracy: wakat na stanowisku pracy, okresu urlopu bezpłatnego, okresu nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy oraz okresu usprawiedliwionej nieobecności w pracy bez prawa do wynagrodzenia, z wyłączeniem okresu udokumentowanej niezdolności do pracy. Przerwy te przedłużają czas trwania umowy w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych poprzez obowiązek zatrudnienia kolejnej osoby skierowanej przez Urząd Pracy. Poszczególne okresy zatrudnienia osób w ramach zawartej umowy podlegają sumowaniu, a ich suma musi odpowiadać okresowi minimum 12 miesięcy. Przerwy w zatrudnieniu nie powodują jednak przedłużenia okresu refundacji.

INFORMACJA DOTYCZĄCA POMOCY DE MINIMIS

Beneficjent pomocy publicznej – należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w tym podmiot prowadzący działalność w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał pomoc publiczną.

Mając na uwadze działalność gospodarczą, o której mowa wyżej – należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, działalność gospodarczą, do której mają zastosowanie reguły konkurencji określone w przepisach części trzeciej tytułu VII rozdziału 1 TFUE.
Definicja „podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą" w prawie wspólnotowym obejmuje swym zakresem wszystkie kategorie podmiotów zaangażowanych w działalność gospodarczą, niezależnie od formy prawnej tego podmiotu i źródeł jego finansowania (orzeczenie ETS w sprawie C-41/90 Höfner i Elsner przeciwko Macrotron GmbH, orzeczenie ETS w sprawie C-35/96 Komisja przeciwko Republice Włoskiej). Nie ma znaczenia, iż są to podmioty nie nastawione na zysk lub wykonujące zadania społecznie użyteczne (non-profit – np. orzeczenie ETS w sprawie C-67/96 Albany). Podkreślić należy fakt, iż przepisy wspólnotowe znajdują zastosowanie również do podmiotów sektora publicznego prowadzących działalność gospodarczą (orzeczenie ETS w sprawie C-118/85 AAMS).

Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, obowiązek stosowania przepisów w zakresie pomocy publicznej potencjalnie może dotyczyć wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na to, czy przepisy obowiązujące w danym państwie członkowskim przyznają danemu podmiotowi status przedsiębiorcy. Zgodnie z orzecznictwem ETS, przez działalność gospodarczą należy rozumieć oferowanie towarów i usług na rynku. W tym przypadku nie jest istotne występowanie zarobkowego charakteru działalności.
Refundacja części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne, dokonywana w ramach prac interwencyjnych stanowi pomoc de minimis spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis; lub rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym lub rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.

Zgodnie z art. 59c ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pomoc udzielana pracodawcom i przedsiębiorcom w ramach prac interwencyjnych jest udzielana zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.

Załączniki

Wniosek o organizowanie prac interwencyjnych – 2025
Wniosek o organizowanie prac interwencyjnych – 2025.pdf 334 KB
Zgłoszenie krajowej oferty pracy 2025
Zgłoszenie krajowej oferty pracy 2025.pdf 208 KB
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis.pdf 1185 KB
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie i rybołówstwie
Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis w rolnictwie i rybołówstwie.pdf 26 KB
Zasady naboru wniosków o organizowanie prac interwencyjnych z dnia 10.01.2025
Zasady naboru wniosków o organizowanie prac interwencyjnych z dnia 10.01.2025.pdf 266 KB

Menu Display