Miejski Urząd Pracy w Płocku ogłasza nabór wniosków pracodawców o przyznanie środków z rezerwy z Krajowego Funduszu Szkoleniowego na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego w roku 2023, obejmujących:
- kursy i studia podyplomowe realizowane z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą. Termin zakończenia szkolenia i studiów podyplomowych nie może być dłuższy niż grudzień 2025 roku,
- egzaminy umożliwiające uzyskanie dyplomów potwierdzających nabycie umiejętności, kwalifikacji lub uprawnień zawodowych.
Pracodawca, który ma siedzibę albo miejsce prowadzenia działalności na terenie miasta Płocka, zainteresowany uzyskaniem środków na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego pracowników i pracodawcy może złożyć wniosek od godziny 8.00 dnia 15.06.2023r. do godziny 15.00 dnia 23.06.2023r. w formie:
- papierowej, składając wniosek bezpośrednio w Miejskim Urzędzie Pracy w Płocku, ul. 3 Maja 16, I piętro, pok. 102 – Sekretariat,
- papierowej, przesyłając wniosek za pośrednictwem operatora pocztowego na adres Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku: 09-400 Płock, ul. 3 Maja 16 lub za pośrednictwem kuriera (decyduje data i godzina wpływu wniosku do MUP w Płocku, a nie stempla pocztowego),
- elektronicznej (przez ePUAP lub portal praca.gov.pl) od godziny 08.00 dnia 15.06.2023r. do godz. 15.00 dnia 23.06.2023r.
Pracodawca przed przystąpieniem do wypełniania wniosku zobowiązany jest zapoznać się z Zasadami przyznawania pracodawcy środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (KFS) w Miejskim Urzędzie Pracy w Płocku w roku 2023, które są zamieszczone na stronie Miejskiego Urzędu Pracy (Strona główna - Dla pracodawców i przedsiębiorców - Podnoszenie kompetencji i kwalifikacji pracowników i kandydatów do pracy - Krajowy Fundusz Szkoleniowy - Krajowy Fundusz Szkoleniowy dodatkowe informacje)
- Pracodawca może otrzymać środki rezerwy z KFS na finansowanie:
- 80% kosztów kształcenia ustawicznego, nie więcej jednak niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika (20% kosztów pokrywa pracodawca - wkład własny). Przy wyliczaniu wkładu własnego uwzględniane są wyłącznie koszty samego kształcenia ustawicznego. Nie podlegają natomiast uwzględnieniu pozostałe koszty, jakie ponosi pracodawca w związku z udziałem pracowników w kształceniu ustawicznym np. wynagrodzenia za godziny nieobecności w pracy w związku z uczestnictwem w zajęciach, kosztów delegacji w przypadku konieczności dojazdu do miejscowości innej niż miejsce pracy itp.
- 100% kosztów kształcenia ustawicznego, jeśli należy do grupy mikroprzedsiębiorców, nie więcej jednak niż do wysokości 300% przeciętnego wynagrodzenia w danym roku na jednego uczestnika.
Możliwe jest dofinansowanie ze strony MUP w Płocku jednej formy pomocy (szkolenie, studia podyplomowe lub egzamin) w stosunku do jednego pracownika/pracodawcy.
W ogłoszonym naborze Urząd będzie przyznawał wsparcie ze środków rezerwy z KFS w 2023 pracodawcom, których wnioski spełniają wymagania określone przynajmniej w jednym z przyjętych priorytetów wydatkowania środków rezerwy z KFS w roku 2023, wynikających z decyzji Rady Rynku Pracy, przeznaczonych na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawców:
Priorytet A) - Wsparcie kształcenia ustawicznego pracowników Centrów Integracji Społecznej, Klubów Integracji Społecznej, Warsztatów Terapii Zajęciowej, Zakładów Aktywności Zawodowej, członków lub pracowników spółdzielni socjalnych oraz pracowników zatrudnionych w podmiotach posiadających status przedsiębiorstwa społecznego wskazanych na liście/rejestrze przedsiębiorstw społecznych prowadzonym przez MRiPS,
Priorytet B) - Wsparcie kształcenia ustawicznego osób z orzeczonym stopniem niepełnosprawności,
Priorytet C) - Wsparcie kształcenia ustawicznego w obszarach/branżach kluczowych dla rozwoju powiatu/województwa wskazanych w dokumentach strategicznych/planach rozwoju,
Priorytet D) - Wsparcie kształcenia ustawicznego instruktorów praktycznej nauki zawodu bądź osób mających zamiar podjęcia się tego zajęcia, opiekunów praktyk zawodowych i opiekunów stażu uczniowskiego oraz szkoleń branżowych dla nauczycieli kształcenia zawodowego,
Priorytet E) - Wsparcie kształcenia ustawicznego osób, które mogą udokumentować wykonywanie przez co najmniej 15 lat prac w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a którym nie przysługuje prawo do emerytury pomostowej.
Uwaga!!
Podmioty uprawnione do korzystania z środków w ramach tego Priorytetu A to:
- CIS i KIS to jednostki prowadzone przez JST, organizacje pozarządowe, podmioty kościelne lub spółdzielnie socjalne. Centra i Kluby Integracji Społecznej zatrudniają kadrę odpowiedzialną za reintegrację społeczną i zawodową uczestników. O przyznaniu statusu CIS decyduje Wojewoda, który prowadzi także rejestr tych podmiotów. Ponadto wojewoda prowadzi również rejestr KIS. CIS może prowadzić działalność wytwórczą, handlową lub usługową oraz działalność wytwórczą w rolnictwie. W związku z tym Centrum zatrudnia pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie danej działalności, a ponadto pracownika socjalnego, instruktorów zawodu oraz inne osoby prowadzące reintegrację społeczną i zawodową.
- WTZ mogą być tworzone, przez fundacje, stowarzyszenia i inne podmioty. Działają one w celu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Podmiot prowadzący WTZ zawiera z samorządem powiatu umowę regulującą między innymi warunki i wysokość dofinansowania kosztów utworzenia i działalności warsztatu ze środków PFRON. W WTZ zatrudnieni są psycholodzy, instruktorzy terapii zajęciowej, specjaliści do spraw rehabilitacji lub rewalidacji. Ponadto WTZ może zatrudniać: pielęgniarkę lub lekarza, pracownika socjalnego, instruktora zawodu, a także inne osoby niezbędne do prawidłowego funkcjonowania warsztatu.
Pracodawcy zamierzający skorzystać z tego priorytetu powinni wykazać, że współfinansowane ze środków KFS działania zmierzające do podniesienia kompetencji pracowników związane są z ich zadaniami realizowanymi w CIS, KIS, WTZ, ZAZ, przedsiębiorstwie społecznym lub spółdzielni socjalnej. - Przedsiębiorstwa społeczne wpisane do wykazu przedsiębiorstw społecznych, który zgodnie z ustawą o ekonomii społecznej prowadzony jest przez MRiPS w systemie Rejestr Jednostek Pomocy Społecznej (RJPS), pod adresem https://rjps.mpips.gov.pl/RJPS/RU/start.do?id_menu=59. Wykaz zawiera tylko przedsiębiorstwa społeczne, którym status ten został nadany przez wojewodę, odpowiedniego ze względu na siedzibę podmiotu. Nadanie statusu odbywa się poprzez wydanie decyzji administracyjnej, po wcześniejszej dokładnej weryfikacji spełniania przez wnioskujący podmiot warunków określonych w ustawie o ekonomii społecznej. Z tego względu nie ma konieczności prowadzenia dodatkowej weryfikacji na potrzeby ustalenia czy pracodawca aplikujący o wsparcie spełnia przesłanki niezbędne do uzyskania tego statusu, wystarczy jedynie sprawdzić, czy w momencie składania wniosku figuruje on w rejestrze przedsiębiorstw społecznych. Status przedsiębiorstwa społecznego mogą uzyskać m.in. organizacje pozarządowe (np. fundacje i stowarzyszenia) spółki non-profit, spółdzielnie socjalne, a także kościelne osoby prawne.
- Spółdzielnie socjalne – to podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego, na tej podstawie można zweryfikować ich formę prawną. Niektóre spółdzielnie socjalne mogą uzyskać status przedsiębiorstwa społecznego. W takiej sytuacji ich uprawnienia do skorzystania ze wsparcia w ramach tego priorytetu można potwierdzić na podstawie listy przedsiębiorstw społecznych, o której mowa powyżej. Bez względu na to, czy spółdzielnia socjalna posiada status przedsiębiorstwa społecznego, jest ona uprawniona do skorzystania ze środków w ramach tego priorytetu.
- Zakłady aktywności zawodowej – to podmioty, które mogą być tworzone przez gminę, powiat oraz fundację, stowarzyszenie lub inną organizację społeczną, decyzję o przyznaniu statusu zakładu aktywności zawodowej wydaje wojewoda.
Ze środków w ramach tego priorytetu korzystać mogą wszyscy pracownicy przedsiębiorstw społecznych i ZAZ oraz pracownicy i członkowie spółdzielni socjalnych, nie ma znaczenia czy pracownik, którego przeszkolenie ma być wsparte ze środków KFS należy do grupy osób zagrożonych wykluczeniem społecznym lub do osób wymienionych w art. 4 ust 1 ustawy o spółdzielniach socjalnych.
Wnioskodawca składający wniosek o środki w ramach Priorytetu B powinien udowodnić posiadanie przez kandydata na szkolenie orzeczenia o niepełnosprawności tj. przedstawić orzeczenie o niepełnosprawności kandydata na szkolenie bądź oświadczenie o posiadaniu takiego orzeczenia. Temat szkolenia/kursu nie jest narzucony z góry. W uzasadnieniu należy wykazać potrzebę nabycia umiejętności.
MUP w Płocku obszary/branże kluczowe dla rozwoju miasta Płocka będzie określał na podstawie Strategii zrównoważonego rozwoju miasta Płocka do 2030 roku i Programu Promocji Zatrudnienia i Aktywizacji Lokalnego Rynku Pracy w Płocku na lata 2021-2026 (dotyczy Priorytetu C).
Będzie to:
- kierunek rozwoju: 1. ZDROWE SPOŁECZEŃSTWO, Cele strategiczne: 1.1. Poprawa stanu zdrowia mieszkańców i jakości opieki zdrowotnej 1.2. Rozwój świadomości prozdrowotnej i upowszechnianie zdrowego stylu życia 1.3. Rozwój bazy sportowej dla rekreacji i sportu wyczynowego 1.4. Poprawa jakości powietrza w mieście poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń
- kierunek rozwoju: 2. DYNAMICZNY HUB INNOWACJI I TECHNOLOGII, Cele strategiczne: 2.1. Innowacyjna edukacja 2.2. Wzmocnienie pozycji i znaczenia gospodarczego szkolnictwa wyższego 2.3. Rozwój gospodarki opartej na wiedzy 2.4. Prowadzenie proinwestycyjnej polityki gospodarczej wspierającej tworzenie nowych miejsc pracy oraz rozwój przedsiębiorczości mieszkańców 2.5. Adaptacja do zmian klimatu i dostępność infrastruktury technicznej, 2.6. Zapewnienie wydajnego systemu transportowego
- kierunek rozwoju: 3. HARMONIJNA PRZESTRZEŃ DO ŻYCIA, Cele strategiczne: 3.1. Wzmacnianie aktywności społecznej Płocczan 3.2. Rozwój miejsc rekreacji i wykorzystanie potencjału turystycznego 3.3. Zapewnienie wysokiej jakości tkanki miejskiej 3.4. Uatrakcyjnienie oferty kulturalnej 3.5. Rewitalizacja zdegradowanych obszarów miasta 3.6. Rozwinięta współpraca samorządów obszaru funkcjonalnego miasta Płocka
Priorytet ten pozwala również na skorzystanie z dofinansowania do różnych form kształcenia ustawicznego osób, którym powierzono obowiązki instruktorów praktycznej nauki zawodu lub deklarujących chęć podjęcia się takiego zajęcia, opiekunów praktyk zawodowych i opiekunów stażu uczniowskiego. Grupę tę stanowią pracodawcy lub pracownicy podmiotów przyjmujących uczniów na staż bądź osoby prowadzące indywidualne gospodarstwa rolne.
Definicja stażu uczniowskiego wskazana w art. 121a ust. 1 i ust. 21 ustawy Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 określa go jako staż w rzeczywistych warunkach pracy jaki - w celu ułatwienia uzyskiwania doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy w zawodzie, w którym kształcą się - mogą w okresie nauki odbywać uczniowie technikum i uczniowie branżowej szkoły I stopnia niebędący młodocianymi pracownikami. W czasie odbywania stażu uczniowskiego opiekę nad uczniem sprawuje wyznaczony przez podmiot przyjmujący na staż uczniowski opiekun stażu uczniowskiego.
Rozporządzenie MEN z 22 lutego 2019 roku w sprawie praktycznej nauki zawodu w § 11 ust. 1 określa, że praktyki zawodowe organizowane u pracodawców lub w indywidualnych gospodarstwach rolnych są prowadzone pod kierunkiem opiekunów praktyk zawodowych, którymi mogą być pracodawcy lub wyznaczeni przez nich pracownicy albo osoby prowadzące indywidualne gospodarstwa rolne.
Priorytet E promuje działania wobec osób pracujących w warunkach niszczących zdrowie i w szczególności powinien objąć osoby, które nie mają prawa do emerytury pomostowej. Wykaz prac w szczególnych warunkach stanowi załącznik nr 1, a prac o szczególnym charakterze - załącznik nr 2 do ustawy z dnia 19 grudnia 2008 roku o emeryturach pomostowych (t.j. Dz. U. z 2022 p. 1340 z późn. zm.)
Kryteria rozpatrywania wniosków:
- Zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków rezerwy z KFS na dany rok,
- Zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy,
- Koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków rezerwy z KFS w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku,
- Posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków rezerwy z KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego,
- W przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego,
- Plany dotyczącego dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków rezerwy z KFS,
- Możliwość sfinansowania ze środków rezerwy z KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy.
- czy pracodawca korzystał w okresie ostatnich 2 lat ze środków KFS.
Szczegółowe informacje udzielane są telefonicznie (24) 367-18-11
Wnioski pracodawców rozpatrywane będą zgodnie z przyjętymi kryteriami do limitu wysokości posiadanych środków finansowych przeznaczonych na realizację zadania. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku zostanie zawarta umowa z pracodawcą o finansowanie działań obejmujących kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawcy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz. U. z 2023 poz. 735 z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 maja 2014 r. w sprawie przyznawania środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego (tekst jednolity Dz. U. z 2018r., poz. 117).