PRACE INTERWENCYJNE to zatrudnienie przez "wnioskodawcę", tj.:
- pracodawcę (jednostka organizacyjna, chociażby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one co najmniej jednego pracownika); lub
- przedsiębiorcę niezatrudniającego pracownika,
skierowanej przez Miejski Urząd Pracy osoby, które nastąpiło w wyniku umowy zawartej pomiędzy Gminą – Miasto Płock reprezentowaną przez Prezydenta Miasta Płocka, w imieniu którego działa Dyrektor Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku a wnioskodawcą i ma na celu wsparcie osób bezrobotnych.
Celem programu jest ułatwienie bezrobotnym powrotu na rynek pracy, a dla pracodawców i przedsiębiorców program jest wsparciem finansowym w postaci dofinansowania części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne z tytułu zatrudnienia skierowanej osoby.
Do programu prac interwencyjnych Miejski Urząd Pracy w Płocku może skierować:
- bezrobotnych zarejestrowanych w tut. Urzędzie;
- poszukujących pracy niepozostających w zatrudnieniu lub niewykonujących innej pracy zarobkowej opiekunów osób niepełnosprawnych, z wyłączeniem opiekunów osoby niepełnosprawnej pobierających świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów o świadczeniach rodzinnych, lub zasiłek dla opiekuna na podstawie przepisów o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów, zarejestrowanych w tut. Urzędzie;
- bezrobotnych opiekunów osób niepełnosprawnych zarejestrowanych w tut. Urzędzie.
Opiekun osoby niepełnosprawnej – to członek rodziny, w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem" (Dz. U. z 2023 r., poz. 1923 z późn. zm.), opiekujący się dzieckiem z orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji lub osobą niepełnosprawną ze znacznym stopniem niepełnosprawności.
Ponadto kierując osoby do programu prac interwencyjnych brany jest pod uwagę ich wiek, stan zdrowia oraz rodzaje uprzednio wykonywanej pracy.
Miejski Urząd Pracy w Płocku nie będzie kierować do prac interwencyjnych osób, które w okresie ostatnich 6 miesięcy przed wydaniem skierowania, były zatrudnione u wnioskodawcylub wchodzą w skład organu wnioskodawcy, jeżeli wnioskodawca prowadzi działalność w jednej z form spółek prawa handlowego.
Pracodawca zainteresowany zatrudnieniem pracownika w ramach prac interwencyjnych składa wniosek o ich organizację do wybranego Urzędu Pracy. Prace interwencyjne nie mogą być organizowane w powiatowych i wojewódzkich urzędach pracy.
Warunkiem zorganizowania prac interwencyjnych jest niezaleganie z zapłatą wynagrodzeń pracownikom, należnych składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz innych danin publicznych.
O rozpatrzeniu wniosku i podjętej decyzji pracodawca powiadamiany jest w formie pisemnej w terminie 30 dni od daty złożenia kompletnego wniosku. W przypadku, gdy wniosek jest nieprawidłowo wypełniony lub niekompletny, wyznacza się wnioskodawcy co najmniej 7-dniowy termin na jego uzupełnienie. Wniosek nieuzupełniony we wskazanym terminie pozostawia się bez rozpatrzenia.
Zgodnie z art. 59b ust. 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wykazy pracodawców, z którymi zawarto umowy w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych podawane są do wiadomości publicznej.
Miejski Urząd Pracy w Płocku informuje, że w roku bieżącym będzie realizował program prac interwencyjnych zgodnie z art. 51 ust. 1 i art. 51a ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Warianty refundowania kosztów poniesionych przez pracodawcę na zatrudnienie skierowanej osoby w ramach prac interwencyjnych WARIANT A
Prezydent Miasta Płocka za pośrednictwem Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych skierowaną osobę (bezrobotnego lub poszukującego pracy niepozostającego w zatrudnieniu lub niewykonującego innej pracy zarobkowej opiekuna osoby niepełnosprawnej) na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres do 6 miesięcy część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne finansowane z własnych środków płatnika tych składek (emerytalna, rentowa i wypadkowa) skierowanej osoby w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty zasiłku dla bezrobotnych określonej w art. 72 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.
Maksymalna kwota refundacji wynagrodzenia brutto ustalona przez MUP w Płocku od dnia 01.07.2024 roku wynosi 1 662,00 zł miesięcznie.
Pracodawca jest obowiązany, stosownie do zawartej umowy, do utrzymania w zatrudnieniu skierowanej osoby przez okres minimum 3 miesięcy po zakończeniu refundacji wynagrodzeń, nagród oraz składek na ubezpieczenia społeczne.
Warunkiem zorganizowania programu jest zobowiązanie pracodawcy do utrzymania w zatrudnieniu skierowanej osoby w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres ogółem minimum 12 miesięcy (nie mniej niż 365 dni), tj. okres refundacji – 6 miesięcy, okres zatrudnienia wymagany ustawą po okresie refundacji - 3 miesiące oraz okres minimum 3 miesięcy po wskazanych wyżej 9 miesiącach.
Niewywiązanie się z w/w warunku lub naruszenie innych warunków umowy powoduje obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.
W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowaną osobę, rozwiązania z nią umowy o pracę na podstawie art. 52 Kodeksu pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy (umowa o pracę wygasa w przypadkach określonych w Kodeksie pracy oraz w przepisach szczególnych - art. 63-67 Kodeksu pracy) skierowanej osoby w trakcie okresu objętego refundacją albo przed upływem okresu 3 miesięcy po okresie refundacji Urząd Pracy kieruje na zwolnione stanowisko pracy inną osobę.
W przypadku odmowy przyjęcia skierowanej osoby na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta. W przypadku braku możliwości skierowania osoby przez Urząd Pracy na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca nie zwraca uzyskanej pomocy za okres, w którym uprzednio skierowana osoba pozostawała w zatrudnieniu.
W przypadku rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron na podstawie art. 30 § 1 pkt 1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.
WARIANT B
Prezydent Miasta Płocka za pośrednictwem Miejskiego Urzędu Pracy w Płocku zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej na podstawie umowy o pracę co najmniej w połowie wymiaru czasu pracy przez okres do 6 miesięcy część kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne finansowane z własnych środków płatnika tych składek (emerytalna, rentowa i wypadkowa) skierowanego bezrobotnego w wysokości uprzednio uzgodnionej, nieprzekraczającej jednak kwoty ustalonej jako iloczyn liczby zatrudnionych w miesiącu w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy oraz kwoty połowy minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującej w ostatnim dniu zatrudnienia każdego rozliczanego miesiąca i składek na ubezpieczenia społeczne od refundowanego wynagrodzenia.
W okresie 01.07.2024 – 31.12.2024 minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4 300,00 zł. W wariancie B kwota refundacji uzależniona jest od wymiaru czasu pracy. Maksymalna kwota refundacji wynagrodzenia brutto miesięcznie ustalona przez MUP w Płocku, zgodnie z w/w przepisami wynosi: 1 075,00 zł – w przypadku zatrudnienia osoby w wymiarze ½ etatu oraz 2 150,00 zł – w przypadku zatrudnienia osoby w pełnym wymiarze czasu pracy.
Pracodawca jest obowiązany, stosownie do zawartej umowy, do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej przez okres minimum 3 miesięcy po zakończeniu refundacji wynagrodzeń, nagród oraz składek na ubezpieczenia społeczne.
Warunkiem zorganizowania programu jest zobowiązanie pracodawcy do utrzymania w zatrudnieniu skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej w pełnym wymiarze czasu pracy przez okres ogółem minimum 12 miesięcy (nie mniej niż 365 dni), tj. okres refundacji – 6 miesięcy, okres zatrudnienia wymagany ustawą po okresie refundacji – 3 miesiące oraz okres minimum 3 miesięcy po wskazanych wyżej 9 miesiącach.
Niewywiązanie się z w/w warunku lub naruszenie innych warunków umowy powoduje obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.
W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej, rozwiązania z bezrobotnym umowy o pracę na podstawie art. 52 Kodeksu pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy (umowa o pracę wygasa w przypadkach określonych w Kodeksie pracy oraz w przepisach szczególnych - art. 63-67 Kodeksu pracy) skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej w trakcie okresu objętego refundacją albo przed upływem okresu 3 miesięcy po okresie refundacji Urząd Pracy kieruje na zwolnione stanowisko pracy innego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej.
W przypadku odmowy przyjęcia skierowanego bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta. W przypadku braku możliwości skierowania bezrobotnego opiekuna osoby niepełnosprawnej przez Urząd Pracy na zwolnione stanowisko pracy, pracodawca nie zwraca uzyskanej pomocy za okres, w którym uprzednio skierowany bezrobotny opiekun osoby niepełnosprawnej pozostawał w zatrudnieniu.
W przypadku rozwiązania umowy o pracę za porozumieniem stron na podstawie art. 30 § 1 pkt 1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy pracodawca zwraca uzyskaną pomoc w całości wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Prezydenta.
Do okresu zatrudnienia osoby w ramach prac interwencyjnych nie zalicza się przerw w świadczeniu pracy: wakat na stanowisku pracy, okresu urlopu bezpłatnego, okresu nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy oraz okresu usprawiedliwionej nieobecności w pracy bez prawa do wynagrodzenia, z wyłączeniem okresu udokumentowanej niezdolności do pracy. Przerwy te przedłużają czas trwania umowy w sprawie organizowania i finansowania prac interwencyjnych poprzez obowiązek zatrudnienia kolejnej osoby skierowanej przez Urząd Pracy. Poszczególne okresy zatrudnienia osób w ramach zawartej umowy podlegają sumowaniu, a ich suma musi odpowiadać okresowi minimum 12 miesięcy. Przerwy w zatrudnieniu nie powodują jednak przedłużenia okresu refundacji.
INFORMACJA DOTYCZĄCA POMOCY DE MINIMIS
Beneficjent pomocy publicznej – należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 2 pkt 16 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w tym podmiot prowadzący działalność w zakresie rolnictwa lub rybołówstwa, bez względu na formę organizacyjno-prawną oraz sposób finansowania, który otrzymał pomoc publiczną.
Mając na uwadze działalność gospodarczą, o której mowa wyżej – należy przez to rozumieć, zgodnie z art. 2 pkt 17 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, działalność gospodarczą, do której mają zastosowanie reguły konkurencji określone w przepisach części trzeciej tytułu VII rozdziału 1 TFUE.
Definicja „podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą" w prawie wspólnotowym obejmuje swym zakresem wszystkie kategorie podmiotów zaangażowanych w działalność gospodarczą, niezależnie od formy prawnej tego podmiotu i źródeł jego finansowania (orzeczenie ETS w sprawie C-41/90 Höfner i Elsner przeciwko Macrotron GmbH, orzeczenie ETS w sprawie C-35/96 Komisja przeciwko Republice Włoskiej). Nie ma znaczenia, iż są to podmioty nie nastawione na zysk lub wykonujące zadania społecznie użyteczne (non-profit – np. orzeczenie ETS w sprawie C-67/96 Albany). Podkreślić należy fakt, iż przepisy wspólnotowe znajdują zastosowanie również do podmiotów sektora publicznego prowadzących działalność gospodarczą (orzeczenie ETS w sprawie C-118/85 AAMS).
Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej, obowiązek stosowania przepisów w zakresie pomocy publicznej potencjalnie może dotyczyć wszystkich podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, bez względu na to, czy przepisy obowiązujące w danym państwie członkowskim przyznają danemu podmiotowi status przedsiębiorcy. Zgodnie z orzecznictwem ETS, przez działalność gospodarczą należy rozumieć oferowanie towarów i usług na rynku. W tym przypadku nie jest istotne występowanie zarobkowego charakteru działalności.
Refundacja części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne, dokonywana w ramach prac interwencyjnych stanowi pomoc de minimis spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis; lub rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym lub rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
Zgodnie z art. 59c ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pomoc udzielana pracodawcom i przedsiębiorcom w ramach prac interwencyjnych jest udzielana zgodnie z warunkami dopuszczalności pomocy de minimis.